Monday 15 July 2013

Tart Strawberry Berkastard...

BAHAN
200g tepung gandum
Sedikit garam
70g butter - dipotong dadu dan disejukkan
80g gula halus atau gula aising
1 biji telur - dipukul sedikit
Sedikit esen vanila

BAHAN LAIN:
Buah strawberry
Jem aprikot (untuk kilatkn buah- sy tk gunapun)


CARA MEMBUAT PASTRY:
Satukan tepung, gula dan juga garam. Masukkan butter dan gaul hingga jadi seperti serbuk roti. Masukkan telur dan esen vanilla. Gaul hingga rata. Jika adunan terlalu kering, titiskan sedikit air sejuk. Bungkus dengan plastik dan simpan dalam petiais selama setengah jam. Keluarkan dan canai. Terap dengan acuan bulat yang sesuai dan letakkan pada acuat tart. Cucuk permukaan dengan garfu dan simpan dalam peti sejuk selama setengah jam. Bakar pada suhu 180 djh hingga garing. Sejukkan sebelum masukkan inti.


KASTARD:
1/2 cawan tepung jagung
1 cawan gula kastor
1/4 sudu teh garam
3 cawan susu segar
3 biji kuning telur - dipukul sedikit
1 sudu teh vanilla

Satukan tepung jagung, gula, garam dan susu. Kacau hingga sebati. Masak di atas api sederhana sambil dikacau setiap masa selama dua minit. Angkat dan tuang perlahan2 ke dalam telur kuning sambil dikacau dengan cepat supaya tidak bergentel. Masukkan semula ke dalam periuk bersama vanilla dan kacau atas api sederhana hingga adunan pekat. Angkat dan sejukkan. Simpan dlm petiais sekurang2nya selama dua jam.


CARA HIDANGAN
Paipkan kastad ke dalam pastry dan susun buah strawberry di atasnya. Panaskan jem dan sapu pada buah strawberry. Sejukkan di dalam petiais sebelum dihidangkan.



Resepi: Mufidah Abdul Hadi Alyunusi
Pastry (Dr buku 'Le Cordon Blue -Tarts & Pastries)
cc: www.facebook.com/bukuresepi



No comments:

Post a Comment