Monday 15 April 2013

Mexican Bun @ Papa Roti...

BAHAN ROTI
400 g tepung roti
3 sk yis
50 g gula kastor (saya letak 100g)
3/4 sk garam
75 g kentang direbus dan lecek halus
1 sb susu tepung (saya xde stok susu,jd saya guna 1sb susu pekat manis)
1 sk bread improver
1 biji telur
135 ml air sejuk (yg ini saya campur dgn kentang td)
1sb butter (40g)

CARANYA
- campurkan semua bhn kering..gaul sebati
- masukkan air + telur + kentang td - gaul sebati
- masukkan butter - uli hingga menjadi doh yg lembut
- rehatkan hingga kembang
- buang angin (tumbuk2kan doh td)
- timbang setiap ketul 40g (kalau nak lbh pon boleh..)
- isi filling dan bentukkan bulat
- letak dlm loyang yg telah disapu marjerin
- rehatkan hingga kembang
- picitkan topping yg telah diletak dlm piping beg...letak dlm plastik pon boleh,kemudian potong hujungnya
- bakar 30-40 min @ 160C, bgantung pd oven memasing


BAHAN FILLING
50 gm butter
1/2 sk esen vanila
10 g gula (1sb)
(saya buat 3 adunan utk cukupkan kesemua doh td)
CARANYA
- campur semua - gaul dgn sudu hingga sebati
- masukkan dlm peti ais,bila nak guna baru keluarkan


BAHAN TOPPING
50 g butter
40 g gula halus
1 telur
1/2 sk perisa kopi (saya letak 1peket indocafe 3 in 1)
75 g tepung gandum
CARANYA
- pukul gula + butter hinnga kembang
- masuk telur - pukul sebati
- masuk perisa kopi - pukul lg
- masuk tepung - pukul sebati
- masuk dlm piping bag
Boleh dpt 20 biji roti jika ditimbang beratnya 40g setiap biji sebelom dibentuk.


Resepi:  kak Zunainah Paiman

No comments:

Post a Comment